Somenäkyvyys ei muutu myynniksi – missä vika?

Matkabloggaaja töissä

*Sisältää kaupallisen yhteistyön Booking.comin kanssa esimerkkinä affiliate-markkinoinnista.

Bloggaajana tulee erityisesti näin loppuvuonna analysoitua vuoden aikana kirjoittamieni sisältöjen näkyvyyttä ja tiettyjen postausten suosiota.
Miksi yksi postaus lähtee viraaliksi ja sitä jaetaan ja kommentoidaan ahkerasti, kun toinen (omasta mielestä) hyvä tai jopa parempi postaus saa murto-osan somenäyttöjä?

Ongelma koskee jokaista yrittäjää ja somevaikuttajaa. Tässä keskityn aiheeseen erityisesti matkabloggaajan näkökulmasta, vaikka samat keinot ovatkin kenen tahansa somemarkkinointia hyödyntävän toisinnettavissa.

Syitä blogipostauksen heikkoon (myynnin)konversioasteeseen voi olla monia:

  • Otsikointi
  • Ingressi
  • Jutun pituus
  • Kuvat
  • Ajoitus (Oikea viikonpäivä, kellonaika, vuodenaika, muu ajankohtaisuus)
  • Itse tehtyjen somejakojen määrä heti julkaisun jakamisen jälkeen
  • Ensimmäisen ulkopuolisen kommentin tai jaon aika (= mitä nopeammin se tulee, sitä enemmän näyttöjä esim. Facebookissa)

Matkablogien kohdalla olemme bloggaajakollegoiden kanssa havainneet sellaisenkin erikoisuuden, että uudet ja eksoottiset kohteet eivät kiinnosta, kun taas tutuista tutuin kohde vetää aina vain yleisöä.
– Siis sellainen kohde, josta on kirjoitettu satoja ja tuhansia juttuja.

Eksotiikka ei aina toimi. Miksikö?
Tuntemattomammalle kohteelle ei löydy kysyntää, joten ei myöskään Google-hakuja.
Artikkeli harvinaisesta kohteesta kiinnostaa kenties vain vakilukijoita, kun taas rakasta kohdetta halutaan fiilistellä lukemalla kaikki mitä siitä on kirjoitettu.

Itselläni jälkimmäistä edustaa Italia ja siellä erityisesti Rooma. Tämänkin vuoden ylivoimaisesti suosituin postaukseni kertoi roomalaisista pastoista.
Some- tai blogipostauksen aiheeksi kannattaa siis valita sellainen, jolle on jo valmiiksi kysyntää.

Anthony Bourdain's favorite pasta
Roomalainen pasta parhaimmillaan – yksinkertainen Cacio e pepe

Kääntyykö näkyvyys myynniksi?

Ei välttämättä. Blogieni tulot rakentuvat pitkälti affiliate-markkinoinnin varaan.
Esittelen majapaikkani *Booking.comin linkillä varustettuna. Sitä kautta varaan omatkin majoitusyöni.
Mikäli lukija innostuu varaamaan majapaikan linkkini kautta, saatan saada muutaman kolikon.

Blogipostauksen näytöt ja lukukerrat eivät kuitenkaan aina korreloi myynnin kanssa.
Luonnollisesti moni lukee kohteesta ilman, että on matkustamassa sinne juuri nyt ja osa vain nojatuolimatkailee tai fiilistelee postauksen kautta omaa taannoista matkaansa.

Tulosten mittaaminen ei ole ihan yksiselitteistä. Tarkkoja tilastoja tehosta saadaan muuttamalla ainoastaan yhtä elementtiä kerrallaan; esimerkiksi jakamalla sama postaus täsmälleen samana ajankohtana, samoihin kanaviin, vaihtaen pelkästään otsikkoa.

Sisältöpolun suhde ostopolkuun

Kuunnellessani strategisen sisältömarkkinoinnin opintoihini liittyvää luentoa ostopoluista sain oivalluksen:
Myynniksi konvertoitumisen ongelmat eivät välttämättä olekaan siellä missä olen niiden kuvitellut olevan.
Vajaan tunnin mittaisen luennon kuunteleminen venyi neljäksi ja puoleksi öiseksi tunniksi, kun pistin videon monesti paussille ja aloin käydä kohta kohdalta läpi ostopolkuja matkablogien näkökulmasta.

Ostopolun perusvaiheet ovat seuraavat:

  1. Ensin herätetään asiakkaan kiinnostus
  2. Seuraavaksi tietoa syvennetään
  3. Sitten vakuutetaan
  4. Ja lopulta ohjataan ostamaan

Matkablogin kohdalla kiinnostuksen herättäjänä voisi olla vaikkapa kuva Instagramissa ja sitä tukeva pieni tarinan pätkä, joka herättää lukijassa/katsojassa tunteen ”Tästä haluan tietää lisää ja tuonne minäkin haluan mennä”.

Toisessa vaiheessa lukija klikkaa Instagramin biosta blogiin ja lukee tuoreen postauksen kohteesta.

Neljännessä vaiheessa hänet ohjataan varaamaan majoitus sen hotellilinkin kautta, ostamaan lennot tai muun tarjolla olevan palvelun.
Ennen kaikkea autetaan lukijaa löytämään tietoa ja sen jälkeen ostamaan palvelu, eikä vain törkätä itsepalvelukassalle selviytymään yksin.

Hetkinen, se kolmas kohta!

Lukijan vakuuttaminen

Yrityksen verkkosivuilla tai yritysblogissa vakuuttaminen voidaan hoitaa vaikkapa tapausesimerkkien kautta.
Kerrotaan miten asiakas on saanut apua tuotteen tai palvelun avulla, parhaimmillaan jaetaan asiakkaan kirjoittama testimoniaali.

Jäin pohtimaan mikä voisi olla tuo keino vakuuttaa matkablogissa?
Voisiko sen tehdä saman postauksen sisällä vai pitäisikö lukija kenties ohjata johonkin aiempaan omaan tai ulkopuoliseen sisältöön?

Tässä on selvästi itselläni se oppimisen paikka.
Toisin kuin kuvittelin, saan lukijani eli potentiaalisen asiakkaani klikkaamaan linkkejäni, myös niitä kaupallisen yhteistyön linkkejä. Sitä ennen saan heidät myös kiinnostumaan sisällöistäni ja saan niistä myös varsin hyvää palautetta.
Ongelma on siinä miten saan lukijani vakuuttumaan, että hotelli, josta kerroin, on varaamisen arvoinen. Eikä vain varaamisen arvoinen, vaan juuri se, mikä kannattaa varata.

Vältän tietoisesti hehkutusta.
Journalistitaustaisena bloggaajana en halua kehua elmukelmuun käärittyä aamiaissämpylää maailman parhaaksi tai väittää kahden tähden majataloa viiden tähden veroiseksi.
Neutraalin linkin lisäksi on siis opittava kertomaan syyt valita juuri tämä hotelli.
Muistettava, että monet kohderyhmäni edustajat matkustavat juuri samoin kriteerein kuin itsekin matkailen: Kohtuuhintainen peruspaikka hyvällä sijainnilla on majoitusvaihtoehdoista paras ja kaikki tuohon hintaluokkaan kuuluva ekstra on iso bonus.

Fiilistely olisi silti plussaa. Kunhan se on rehellistä ja aidonkuuloista.
Miltä kuulostaisi vaikkapa tämä: ”Pitkän päivän jälkeen halusimme vetäytyä majapaikkamme rauhaan. Katselimme Pietarinkirkon iltavaloja kattoterassillamme lähikaupasta ostettua punaviiniä juoden. Oven ulkopuolella olisi ollut lukuisia viihtyisiä kuppiloita, mutta oman terassin hiljaisuus houkutti enemmän”?
Ei ehkä maailman paras copy, mutta aitoa kuvausta koetusta fiiliksestä.
Ainakin parempi kuin ”Suosittelen kaikkia varaamaan tämän loistavan hotellin, missä palvelu oli ensiluokkaista ja kaikki muutenkin täydellistä. Meitä pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Tämä on paras hotelli, jossa olen ikinä ollut ja kruunasi täydellisen lomani”. Ja seuraavassa postauksessa luonnollisesti samat suitsutukset jostakin toisesta kohteesta.

Niin, siitä Rooman majapaikastani kerroinkin siellä olevan kolme kattoterassia Pietarinkirkkonäköaloin. Sen olisi varannut useampikin lukijani, ellei tuo pieni majatalo olisi ollut täynnä.

Ikuinen kaupunki
Roma – urbs aeterna – ikuinen kaupunki – ikuinen rakkauteni – Houkuttelisiko kenties tämä kuva sinua matkustamaan Roomaan?

Nämä vakuuttamisen keinot ovat siis tähän mennessä koulutuksen paras anti.
Ei sisällön kannalta, vaan siksi, että tajusin kompastuskiveni, sen mikä sisältöpolussa ei kohtaa ostopolun kanssa.

Ylipäänsä se, että pysähtyy ajattelemaan ja kehittämään liiketoimintaansa, on tärkeää.
Yksi tärkeimpiä oppejani valokuvaajan koulutuksessa jo hopeisella 90-luvulla oli se, että yksi päivä viikosta pitäisi varata liiketoiminnan kehittämiselle. (Terkkuja vain oppi-isälleni MJK:lle! Kiitos ja kumarrus!)

Vuosien 60-100 -tuntisten työviikkojen jälkeen olen palannut kaksikymmentä vuotta täyttävän esikoisyritykseni kanssa alun askelmerkeille ja käytän enemmän aikaa toimintani kehittämiseen kuin maksettuihin työkeikkoihin.
Kyllä, enemmän aikaa kehittämiseen kuin itse laskutettavan työn tekemiseen.

Tavoitteenani on saavuttaa kohtuulliset tulot vähillä työtunneilla.
Markkinoinnin opintojen kertaaminen on yksi työkalu matkalla vapaampaan etäyrittäjyyteen, kuin myös passiivisempiin tuloihin.

Onko sinulla ongelmia yrityksesi markkinoinnin kanssa?

Olen perustanut useita eri alojen yrityksiä ja opastanut vuosien varrella satoja pienyrittäjiä ja itsensätyöllistäjiä oman työnsä myymisessä ja markkinoinnissa.
Samalla kun päivitän markkinoinnin opintojani ajantasaisiksi, haluan myös auttaa sinua, olit sitten konkari, yrittäjyyden alkutaipaleella tai vasta yrittäjyyttä suunnitteleva.

Miten voisin auttaa sinua?
Kerro mitkä asiat oman työsi markkinoinnissa askarruttavat, niin voin ottaa ne blogilistalleni!
Toki autan myös henkilökohtaisesti juuri sinun yrityksesi kehittämisessä.

Ota minuun yhteyttä, teen mielelläni tarpeisiisi sopivan tarjouksen!


Jätä kommentti